Dyrektor generalny Spotify wypowiada się na temat sporu z Apple i polityki App Store

Dyrektor generalny Spotify wypowiada się na temat sporu z Apple i polityki App Store

Published by in Music on Marzec 14th, 2019

Jak informuje Varietydyrektor generalny Spotify, Daniel Ek, omówił swoją skargę złożoną do Komisji Europejskiej przeciwko Apple w przemówieniu wygłoszonym dzisiaj na Międzynarodowej Konferencji w Berlinie.

Spotify oskarżyło Apple o niesprawiedliwe stosowanie 30-procentowej prowizji w App Store. Podczas gdy podział przychodów w stosunku 70-30 dotyczy większości aplikacji, w tym Spotify, inne aplikacje takie jak Uber i Deliveroo są z niej zwolnione, ponieważ prowizja Apple nie ma zastosowania do „towarów lub usług, które zostaną wykorzystane poza aplikacją”.

Ek odnosząc się do tej kwestii nazwał prowizję Apple jako „podatek od konkurencji”:

Nazwijmy ten 30% udział w przychodach dokładnie tym, czym jest – podatkiem od konkurencji. Co ważne, stanowisko Apple wobec Spotify stawało się coraz bardziej wrogie po tym, jak Apple nabył konkurencyjną usługę przesyłania muzyki i uruchomił Apple Music. Ale do tej pory czuliśmy, że nie mamy wyboru.

Spotify Premium zwykle kosztuje 9,99 dolarów miesięcznie, tyle samo co Apple Music, ale jeśli Spotify zaoferuje tę cenę w App Store, to otrzyma tylko 6,99 dolarów z tej kwoty po prowizji Apple.

Spotify eksperymentowało z oferowaniem ceny 12,99 dolarów miesięcznie za pośrednictwem swojej aplikacji iOS od 2014 roku, zarabiając 9,09 dolarów za abonenta po prowizji Apple, ale to stawia go w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej, ponieważ Apple Music kosztuje 9,99 dolarów miesięcznie. Od tego czasu Spotify przestało zezwalać na aktualizację do wersji Premium za pośrednictwem aplikacji iOS.

Jak wszyscy wiemy, iOS i App Store to jedyny sposób oferowania naszych usług każdemu, kto ma iPhone’a lub iPada. To ponad miliard ludzi na całym świecie. Dlatego nieobecność na ich platformie nie jest dla nas opcją – lub tak naprawdę dla jakiegokolwiek konkurencyjnego serwisu internetowego w dzisiejszych czasach. Apple to wie.

Jeśli chcemy korzystać z systemu płatności Apple, aby umożliwić naszym klientom uaktualnienie do naszej usługi Premium, musimy zapłacić ten 30% podatek. Oznacza to, że nie możemy być konkurencyjni cenowo, ponieważ jesteśmy zmuszeni zwiększyć nasze koszty dla konsumentów … podczas gdy Apple unika całego podatku i może zaoferować Apple Music w znacznie niższej, bardziej atrakcyjnej cenie. Jest to szczególnie szkodliwe dla firmy takiej jak nasza, która już wypłaca znaczną część naszych przychodów wytwórniom płytowym i wydawcom muzycznym.

To jednak nie koniec problemu, ponieważ wytyczne App Store dotyczące aplikacji uniemożliwiają Spotify informowanie użytkowników, że mogą subskrybować Premium za 9,99 dolarów miesięcznie w internecie lub na innych platformach. Wytyczne uniemożliwiają również Spotify reklamowanie rabatów i innych promocji w swojej aplikacji na iOS.

Zasadniczo mamy do czynienia z „zakneblowanym zamówieniem”, które uniemożliwia nam komunikowanie się z naszymi użytkownikami na temat naszych usług. Od dyktowania, w jaki sposób komunikujemy się z naszymi klientami do nakładania nieuzasadnionego podatku, Apple nie gra uczciwie. Pozwólcie, że wyjaśnię: nie chcemy być w centrum uwagi w tej kwestii. Ale wierzymy także, że nie mamy innego wyboru.

Ek zakończył metaforą do ping-ponga:

To tak, jakby zaprosić kogoś na mecz ping-ponga na naszym stole, a następnie zmusić cię do gry z zawiązanymi oczami, zmieniając zasady w trakcie gry.

Na nowej stronie internetowej zatytułowanej Time to Play Fair, Spotify twierdzi również, że nie może być na HomePod lub Siri, wraz z innymi oskarżeniami.

Spotify dąży do tego, aby wszystkie aplikacje podlegały tym samym sprawiedliwym zestawom zasad, w tym Apple Music. Spotify uważa również, że konsumenci nie powinni być „zmuszani do korzystania z systemów z dyskryminującymi taryfami, takimi jak Apple” i że Apple nie powinien mieć możliwości „nieuczciwych ograniczeń” w zakresie marketingu i promocji.



© 2019 AppleWorld