Niektóre aplikacje iOS wysyłają niepokojącą ilość danych do Facebooka, a większość użytkowników nie jest tego świadoma

Niektóre aplikacje iOS wysyłają niepokojącą ilość danych do Facebooka, a większość użytkowników nie jest tego świadoma

Nie jest tajemnicą, że Facebook zbiera niesamowite ilości danych o wszystkich swoich użytkownikach (a niektórzy nawet nie korzystają z tej usługi), ale zaskakujące jest to, jak szczegółowe i wrażliwe są niektóre z tych danych.

Raport The Wall Street Journal przedstawia niektóre aplikacje na iOS, które dostarczają dane do Facebooka. Informacje te są następnie wykorzystywane do celów reklamowych.

Dla przykładu aplikacja “Instant Heart Rate: HR Monitor”, najpopularniejsza aplikacja do pomiaru tętna na iOS, wysłała tętno użytkownika do Facebooka zaraz po tym, jak zostanie ono zarejestrowane. Aplikacja “Flo Period & Ovulation Tracker”, która ma 25 milionów aktywnych użytkowników, informuje Facebooka, gdy użytkownik ma okres lub zamierza zajść w ciążę.

Tymczasem aplikacja “Realtor.com” dostarcza Facebookowi informacje o lokalizacji i cenie ofert, które użytkownik przeglądał. Co gorsze, jak na przykład Flo mówi w swojej polityce prywatności, że nie wysyła tego rodzaju poufnych danych, ale potem robi to tak czy owak.

Zgodnie z testami The Wall Street Journal, wiele z tych aplikacji wysyła te dane bez “żadnego informowania lub zgody na to”. Facebook zbiera dane z aplikacji, nawet jeśli konto Facebooka nie jest używane do logowania, a nawet jeśli użytkownik nie jest użytkownikiem Facebooka.

Aplikacje udostępniają te dane, aby korzystać z narzędzi analitycznych Facebooka, które pozwalają im precyzyjniej kierować reklamy do użytkowników za pomocą reklam na Facebooku.

Apple nie wymaga od aplikacji ujawniania wszystkich partnerów, które udostępniają dane, a niektóre dane osobowe mogą być blokowane, takie jak kontakty lub lokalizacja, dzięki czemu te poufne dane, takie jak szczegóły dotyczące zdrowia i kondycji, mogą być łatwo udostępniane przez te aplikacje bez możliwości wyłączenia tego rodzaju udostępniania danych.

Użytkownicy mogą wyłączyć ukierunkowane reklamy Facebooka, ale w żaden sposób nie mogą powstrzymać aplikacji przed skrytym przesyłaniem zebranych danych na Facebooka.

Facebook twierdzi, że niektóre z udostępnianych danych nie naruszają warunków biznesowych i poprosił te aplikacje o zaprzestanie wysyłania informacji, które użytkownicy aplikacji uznają za poufne.

The Wall Street Journal rozmawiał z rzecznikiem Apple, który powiedział, że wytyczne App Store wymagają od aplikacji, aby uzyskać zgodę użytkownika na zbieranie danych.

Co najmniej 11 z 70 aplikacji przetestowanych przez The Wall Street Journal wysyłało poufne dane użytkowników do Facebooka, w tym sześć z 15 najlepszych aplikacji dotyczących zdrowia i kondycji. Niewiele użytkowników końcowych może coś z tym zrobić, z wyjątkiem nieufności wobec aplikacji, które pobierają. Apple w przyszłości może wprowadzić bardziej rygorystyczne wytyczne i mechanizmy kontrolne, które lepiej powstrzymają tego rodzaju natrętne zbieranie danych.



© 2019 AppleWorld